8. května 2019

Kulti








Autor: Mariana ZAPATA 

Originální název: Kulti 

Nakladatelství: Fragment 

Vydání v ČR: 2019 

Počet stran: 512 

Žánr: romantika






Oficiální anotace:
Když se chlapík, kterého odmalička zbožňuješ, stane tvým trenérem, zní to jako sen. Ale to probuzení… Netrvalo ani týden, aby Sal Casillasová o fotbalové hvězdě, která ji v dětství inspirovala natolik, že sama začala hrát profesionální fotbal, ztratila veškeré iluze. Kam se poděly její sny o tom, že si Reinera Kuliho jednou vezme? Její idol je teď tady, nastoupil do jejího týmu jako trenér. Je však zachmuřený, samotářský a neurvalý. Zkrátka úplně jiný, než si ho vysnila… Bude mít Sal odvahu vytáhnout ho z jeho ulity a probudit v něm znovu vášeň a energii, kterými před lety hýřil a které ji tolik okouzlovaly? Ustojí tlak médií, která se kolem Kultiho neustále točí a pod jejichž drobnohledem se teď ocitá i ona? 


Recenze:
O autorce Marianě Zapata jsem slyšela ještě dřív, než u nás prvně vyšla její kniha. V rámci svého žánru je opravdu světově uznávaná. Proto jsem neváhala, a její fotbalovou novinku s prostým názvem Kulti si hned objednala. 

"Když se něco rozbije na příliš mnoho kousků, nemůžete nad tím jen tak stát nebo se je snažit slepit zpátky k sobě; někdy prostě bylo potřeba střepy zamést a jít si koupit něco nového." - Sal

Anotace slibuje romanci mezi fotbalistkou Sal a jejím novým trenérem Kultim, kterého od dětství obdivovala. Docela mě na začátku překvapil ne zrovna malý věkový rozdíl mezi hlavními protagonisty. Dělí je totiž celých 12 let. Tomuhle faktu ovšem autorka vlastně vůbec nevěnuje pozornost. Stejně tak jako pár dalším věcem.

"Mladí a blbí jste jen jednou." - Sal

Mariana Zapata se docela rozepsala a příběh, který sledujeme z pohledu  Sal více než 500 stránek. Upřímně si myslím, že by bohatě stačila polovina. Většina knížky, především její první polovina, je totiž poměrně chudá na děj. V podstatě jen sledujeme cílevědomou Sal trénovat a uzavřeného Kultiho mlčet, případně pronést nějakou zlou poznámku. Víc vám toho o ústřední dvojici říct nemůžu, jelikož mi u nich chybí větší propracovanost, co se jejich psychologie týče. Když se zaměřím na jejich vztah, líbí se mi hlavně jeho pomalý, postupný vývoj. Problémem je ale spousta hluchých míst, která sice popisují děj, ale nepřinášejí nic nového podstatného. Podobný problém jsem měla i s postavami. Jejich vykreslení mi přišlo ploché. Ať Sal básnila o Kultim nebo byla naštvaná, chyběla mi tu jakákoli dávka emocí. Viděla jsem jen slova na papíře a žádné skutečné city. Druhá polovina je na tom o poznání lépe. Především tedy po té dějové stránce. 

"Poškrábala jsem se po tváři a potlačila nutkání uhnout pohledem, abych se poohlédla po své zmizelé příčetnosti." - Sal

Mariana Zapata umí hezky pracovat se slovy. Bohužel už do nich nedokáže vkládat emoce. Nebudu lhát, Kulti se pravděpodobně nezařadí mezi moje oblíbence. Na můj vkus tam bylo málo děje a příliš mnoho fotbalu. Věřím ale, že si u nás své fanoušky najde. 


Hodnocení:






Mohlo by vás zajímat:

                          

2 komentáře:

  1. Väčšinou som na túto knihu čítala iba pozitívne recenzie. Dobre vedieť, že až tak perfektná kniha to nie je :)

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělá recenze :) Přemýšlím jestli se do Kulti pustit nebo ne. Slyšela jsem na ni i chválu, že autorka píše skvěle. Ale na druhou stranu fotbal nemusím a jestli ho tam je spousta, tak nevím nevím...:D

    OdpovědětVymazat