18. března 2016

Deset knižních dní - Deset skvělých knih



Před pár dny jsem náhodou na jednom blogu (konkrétně Knižním brlohu) objevila projekt 10 knižních dní. Přijde mi to jako zajímavý nápad. Mezi všemi recenzemi, rozbalovačkami a představováním novinek je jako závan čerstvého větru a příjemné oživení. A jaký je princip? Po dobu deseti dní zveřejňujete články na dopředu stanovená témata. Jednoduché, že? Tak se pojďme pustit do prvního dílu – Deset skvělých knih.

Snad každý knižní nadšenec by souhlasil, že vybrat pouze deset knih je téměř nadlidský úkol. A proto jsem si to trošku zjednodušila. Můj seznam deseti skvělých knih tvoří ty, které mi nejvíce uvízli v paměti (a také mě něčím obohatily). Takže tady to je – moje desítka.

 


Jedno bylo jasné hned od začátku – v mém seznamu nesmělo chybět Norské dřevo od japonského autora Haruki Murakamiho. Tenhle příběh jsem prvně četla relativně nedávno, asi před rokem. Určitě to není kniha pro každého.  Je to příběh, který vás donutí zamyslet se – nad životem, nad smrtí a nad vším okolo. 


 



Druhou knihou v seznamu je Na východ od ráje. Pro mě je to asi nejoblíbenější dílo Johna Steinbecka (hned potom následuje O myších a lidech). Vyprávění o dvou generacích jedné rodiny, o sourozeneckých i milostných vztazích a víře.



 


Složitým rodinným a milostným vztahům se věnuje i další knížka – Na větrné hůrce z pera anglické autorky Emily Brontë. Román odehrávající se na přelomu 18. a 19. století sleduje proměnu nevinného chlapce v pomstychtivého muže. Procítěný příběh nešťastné lásky, které nikdo nepřál – ani samotní milenci.


 



Když už zmiňujeme historická díla, nerada bych opomněla Hannah Kent a její Agnes – příběh poslední popravené ženy na Islandu. Zajímavý už je samotný fakt, že kniha je inspirována skutečnými událostmi. Recenzi si můžete přečíst zde.




 


Další položku na mém seznamu zaplňuje Díra v duši (dnes více známá jako Hledám přítelkyni pro konec světa) od Tiffanie DeBartolo. Dočetla jsem ji před týdnem a stále vstřebávám všechny pocity, které ve mně vyvolala. Na první pohled všední vyprávění o obyčejných věcech s neobyčejnými myšlenkami. Na recenzi se můžete brzo těšit.



 


Jméno Nicole Krauss u nás není moc známé. Jedná se o americkou spisovatelku. Její dílo Dějiny lásky nemá obdobu. Nic není takové, jak se na první pohled zdá. Málokde se setkáte s příběhem na jedné straně vyprávěným dívkou, která je ještě dítětem a dvěma velmi starými muži. Nikdy se nesetkali, ale pojí je ztracený rukopis – Dějiny lásky.



 



Jak jste si asi už všimli, mám hodně ráda klasická díla. Sem zapadá i Jerome David Salinger a Kdo chytá v žitě. Příběh sedmnáctiletého Holdena Caufieda, chlapce, který se chtěl stát „chytačem“ dětí na konci světa zná snad každý.




 



A u klasiky ještě zůstaneme, i český autor má v mé desítce své místo. Zvolila jsem Krysaře z pera Viktora Dyka. Německá pověst, která ve vás zanechá stopu. Nejen díky příběhu, ale i stylu vyprávění.





 


Pravděpodobně jste už někdy slyšeli o spisovateli jménem Paulo Coelho, minimálně v souvislosti s jeho nejznámější knihou Alchymista. V mých deseti skvělých knihách však figuruje jeho jiná kniha – Veronika se rozhodla zemřít. Co se honí hlavou mladé ženě, která se rozhodla spáchat sebevraždu? Příběh o nechuti žít a o pobytu v psychiatrické léčebně.


 



Nakonec něco trochu humorného – Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce od známého Roberta Fulghuma. Tuhle knihu bych doporučila všem, kteří berou život příliš vážně. Humorně podané problémy každodenního života.

 


                                                 Jaká je vaše top desítka? 

4 komentáře:

  1. Kdo chytá v žitě mě svou obálkou fakt baví, ale trochu se zdráhám si to koupit, protože to prý není tak skvělé, jak to vypadá. Nevím. :)

    PS: Autorkou tagu jsem já a jsem moc ráda, že ses zapojila. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně přijde Kdo chytá v žitě naproto úžasné. Asi to není klasicky líbivá knížka, ale rozhodně má co do sebe.:)
      Vůbec jsem netušila, že jsi autorkou tagu. Zdá se mi to jako výborný nápad.:)

      Vymazat
  2. Niektoré z kníh nepoznám, ale určite ich dávam do svojho to read listu :) A Veronika sa rozhodla zomrieť je tiež jednou z mojich najobľúbenejších kníh :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se chystáš některé přečíst.:)
      Většina lidí považuje za nejlepší dílo od Coelha Alchymistu, ale pro mě je to právě Veronika se rozhodla zemřít.

      Vymazat